Rolls-Royce – myten, maskinen, verkligheten

När jag var barn var Rolls-Royce den häftigaste bilen som fanns. Ingen visste hur stark eller hur snabb den var, bara att det var jättemycket av allt. Alla mina vänner var övertygade om att fri service ingick i ägandet och att en serviceman flögs in vid behov och och reparerade Rollsen, var man än befann sig på jorden. Inte för att den någonsin skulle gå sönder för alla visste ju att ingenjörerna på fabriken i Goodwood t.o.m. lade sig i bagageluckan under färd för att lokalisera missljud. Det senaste är f.ö. helt sant. Så jobbade de många bilfabrikanter.

Snacka om att britterna var bra på ”brand marketing” på den tiden. Visst var det en fantastisk bekväm bil, mycket beroende på luftfjädingen tillverkad på licens från Citroen men någon batmobile var det inte. Drygt två ton tung och med en effekt på runt 200 hk var den snabb som en samtida Volvo 142. Växellådan (automat) från GM delade den med många amerikanska bilar. Rostade gjorde de också.

Rolls-Royce Corniche Convertible

Vi kände till märkets historia och grundarna Charles Rolls and Henry Royce. Vi visste också att logotypen ändrats från ett rött och ett svart R till två svarta när Henry Royce dog men det var visst också en myt. I själva verkat ska kundklagomål ha legat bakom färgbytet.


 Eleanor Velasco Thornton. Kylarprydnadens förebild.

Kylarprydnaden, ”Spirit of ecstacy”, den flygande damen är modellerad efter motoristen  Eleanor Velasco Thornton. En av många fördelar som företaget fick efter BMW:s köp 1998 var en ny gjutform till kylarprydnaden. Den gamla var illa sliten och en ny mer detaljerad togs fram mha. den senaste tekniken genom att studera bilder av Thornton.

Rolls-Royce Corniche Convertible

Corniche Convertible-modellen på bilderna fotograferade jag vid Årstaviken i Stockholm, en rätt vacker bil som i dag väcker mitt habegär lika mycket som ett skavsår. Den ska ha marknadsförts som ”The Silver Shadow Mulliner Park Ward two door fixed head coupé & drop head coupé”, där Mulliner Park Ward var Rolls-Royces fabrik för specialkarosser.

Märket kan inte utan överdrift beskrivas som ”power, prestige & peeled cows”. Apropå skalade kor sägs svenska hudar har mindre skador efter insektsbett och därför vara extra populära som bilklädsel.

Svensk nötkreaturSE 1163 - nötkreatur hemmahörande i Ågesta. Snart under rumpan på Brian Johnson/Beckham/50 cent/Wall-Enberg/...

Dagens Rolls är något helt annat än de jag växte upp med. Dyrare och med mer avancerad teknik och en design som flörtar mer med framtiden än med det konservativa. Även om jag hade haft en budget som rymt Rolls-Royce-ägande hade jag inte köpt någon.  I simply don’t fit the owner profile.


Det här är inlägg nr: 20 i min Blogg 100-satsning. Ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad. Häng med! Dagens ämne var en önskning från en bekant. Du kan också önska ämnen om du vill.

Blogg 100-logotyp

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *