Södertörns flygplats

Måndagen den 9 december 1889 kunde man i Aftonbladet läsa om det högaktuella järnvägsprojektet Dalaröbanan. Bakom projektet stod amiral Otto Lagerberg och konsulerna Bolinder och Schumburg. Det fanns storslagna planer på att förvandla Dalarö till en förstklassig badort och anlägga en uthamn till Stockholms sjöfarten. 1899 inlämnades till civildepartementet en koncessionsansökan för projektet.

Tidningsartikel om Dalaröbanan

Dock blev projektet aldrig av. Arbetet med Nynäsbanan hade påbörjats runt sekelskiftet och misstron mot Dalarös potential som storhamn var utbredd och förmodligen väl underbyggd.

Det här är en tid då Sverige bygger upp det militära försvaret. Bara inom några årtionden har stora fasta försvarsanläggningar uppförts på Södertörn, Södra frontens befästningslinje är ett exempel på en sådan.

Det fanns även intresse från krigsmakten att bygga ett stort regemente söder om Stockholm. Dalarö skans hade slutgiltigt lämnats 1856. Området man hade bespetsat sig på var Sandemar strax väster om Dalarö, men stöd från regeringen saknades.

Det kom att dröja 10 år innan frågan aktualiserades igen. Men nu med en helt ny intressent, det som skulle komma att bli det svenska flygvapnet. Men ännu en gång kom det sig att krigsmaktens favorit Sandemar förlorade, den här gången till fördel för Vaxholm.

 Blériot över gärdet i Stockholm.

Svenska första krigsflygplan "Aeroplanet nr 1" var en Blériot XI.

I mitten av 1930-talet fanns hemliga planer på en ny flygflottilj i Stockholms närhet. Flera områden fanns med på kandidatlistan och ännu en gång dök Sandemar upp. Med sitt strategiska och ostörda läge var den länge en av toppkandidaterna. Men ännu en gång skulle politiken sätta käppar i hjulen för krigsmaktens planer.

Kommunikationsminister Henning Leo i Per-Albin Hanssons regering hade en annan idé för Sandemarsområdet: En civilflygplats. Då hela planeringen runt Sandemar var hemligstämplad finns i dag inget bevarat material, men en möjlig sträckning för en flygbana i Sandemar skulle kunna ha sett ut som på kartan nedan. Terrängen är flack och lämpar sig väl för en flygplats.

Karta över tänkt flygbana i Sandemar

Projektet blev som bekant aldrig av utan skrinlades i all tysthet. Istället byggdes F 8 Barkarby flygflottilj och senare även F18 i Tullinge. Men tänk tanken på en civil flygplats på Södertörn, hur hade regionen då utvecklats? Tanken svindlar.

Ändrat den 2:a april: April, april! Några tankar på någon civil eller militär anläggning i Sandemar har aldrig funnits och är bara hittepå. All blå text ovan är bara fantasi.

 

 

Warning: get_comment(): Argument #1 ($comment) must be passed by reference, value given in /customers/2/d/e/jorgeneriksson.se/httpd.www/stockholm/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 484 Warning: get_comment(): Argument #1 ($comment) must be passed by reference, value given in /customers/2/d/e/jorgeneriksson.se/httpd.www/stockholm/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 484

2 reaktioner på ”Södertörns flygplats

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *