Bron

I dag får Nacka en ny bro över Svindersviken till Kvarnholmen. En tunnel genom Ryssbergen ingår också i bygget. Bromonteringen, som påbörjas just när när jag skriver detta, är en komplicerad operation. Den färdigbyggda bron vilar på hjul på Kvarnholmssidan och ska skjutas ut över viken med hjälp av pontoner. 1500 ton bro att baxa till rätta. Jag hade ett inställt möte i Hammarby i eftermiddags och passade på att ta några bilder. Sorry för all manskinporr men det är något speciellt med de här månghjuliga datorstyrda tungflyttarvagnarna.

Bron på Kvarnholmen Bron på Kvarnholmen med de månghjuliga luftvagnarna i ena änden. Månghjuliga tunglyftvagnarBron som ser ut lite som en pilbåge med sitt välvda spann Tunglyftarvagnar och de två punkter brons ena sida vilar på.

Notera de två relativt små punkterna som brons ena ände vilar på.

Kvarnholmen hette tidigare Hästholmen men eftersom det finns ännu ett Hästholmen i Ödeshög och postförsändelser ofta hamnade där istf. i Stockholm bytte man 1938 resolut namn på halvön. Annars är det Kvarnen Tre Kronors (egentligen Kooperativa förbundet som förvärvade holmen 1922) aktivitet som helt dominerat holmen under 1900-talet ända fram till 1992. Kvarnholmen såldes 2012 till  Kvarnholmen Utveckling AB, ett till lika delar av JM och ett av Folksam och Peab gemensamt ägt bolag.

Från början fanns ingen landförbindelse till Kvarnholmen och en broförbindelse byggdes 1923. En bro som senare byggdes på med ännu en bro och blev Sveriges första dubbeldäckade bro.  På 70-talet sprängdes Finnbergstunneln och sundet fylldes igen. Det övre brodäcket revs 1985.

I dag byggs det bostäder på Kvarnholmen. Aktiviteten är intensiv med många parallella byggplatser. Det sprängs, grävs och byggs och många nya bostäder står redan klara och fler är på gång. Fortfarande finns många gamla industribyggnader kvar efter kvarn-eran och säkert kommer några av dessa att bostadskonverteras medan andra rivs. Det kuperade landskapet och blandningen av gammalt och nytt är rätt intressant och allt annat än likformigt och trist.

Grävmaskin på toppen av en stor grusgropByggplats Två hus med Katarina kyrka i bakgrunden.

Gången i mitten leder till hissen ner till kajen där bl.a. SL:s Linje 80 har en hållplats. Längre bort skymtar Katarina kyrkas torn.

Det här är inlägg nr: 46 i min Blogg 100-satsning. Ett inlägg om dagen, 100 dagar i rad. Häng med!

2 reaktioner på ”Bron

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *